Työkkäri on ymmärtääkseni monelle välttämätön paha, jossa vaan vittuillaan eikä tajuta mistään mitään. Minä kun olen miettinyt viime ajat hyvinkin paljon sitä, mitä haluaisin tulevaisuudessa, "isona" tehdä, varovasti toivoin, jotta josko sieltä saisin jotain neuvoa pulmiini. Sellaisella asenteella sinne marssin tuossa taannoin, että nauravat varmaan pihalle, kun naisella on ammattikorkeakoulututkinto ja vakityö ja tulee sinne itkemään. Mutta kuinkas kävikään, infopisteen neuvojanainen ohjasti minut suoraan seuraavan tädin huoneeseen. Täti kuunteli tarinani, kyseli vähän ja ohjasi suoraan koulutusneuvojan luokse.

Koulutusneuvoja kanssa keskustelin yli tunnin, ja hän kertoi minulle mahdollisuudesta, jonka olemassaolosta minulla ei ollut milloinkaan ollut hajuakaan; opintovapaasta ja aikuiskoulutusrahasta, joka on ansiosidonnainen ja jota saa 18kk ajan. Eli siis jos olisin töissä touko-elokuut, joka on esim. ammattikorkeakouluopiskelussa täysin mahdollista, rahaa riittäisi kahdeksi kokonaiseksi vuodeksi ja lisäksi vielä kolmannen vuoden syksylle parille kuukaudelle. Seuraava pulma olikin sitten se, että minulla ei ollut mitään hajua, mitä voisin mahdollisesti haluta opiskella ja tehdä työkseni. Käsien vahva ihottuma rajoittaa aika paljon (ehkä baarihommiakaan EI pitäisi näiden kanssa tehdä...) ja myös se, etten lasten takia halua muuttaa paikkakunnalta pois. Koulutusneuvoja totesi, että tästä ei tule nyt valmista, ja varasi minulle ajan ammatinvalintapsykologille.

Ammatinvalintapsykologi sitten esitteli vaihtoehtoja, joita ammuin alas käsien, koulun sijainnin tai muiden syiden takia. Kunnes sitten se löytyi. Sosionomi. Olen saanut ajatusta nyt muutaman viikon kypsytellä, ja tulen NIIN hakemaan kevään yhteishaussa kyseiseen kouluun. Suuntautuminen on vielä hieman auki. Mutta pääsen opiskelemaan minua aina kiinnostaneita kasvatustieteitä koskettavaa alaa, ja auttamaan ihmisiä. Nyt sitten pitäisi vaan malttaa odotella ensin yhteishakua, sitten pääsykokeita ja sitten vielä niiden tuloksia.

Kaikki kunnia työkkärille. Minulla on nyt suunta ja tavoite.