Kävipä tässä taas kerran niin, että joudun miettimään, kuka oikeastaan on ystävä ja kuka ei. Kenelle voin asiani kertoa ilman, että ne ovat koko kansan tiedossa ennemmin tai myöhemmin. Tähän probleemaan liittyy vahvasti facebook, olen aktiivinen käyttäjä mutta pyrin aina, etenkin kavereideni juttuja kommentoidessani, miettimään tarkkaan, mitä kukakin haluaa omalla seinällään julkaista.

Nyt sitten tapahtui vastaavaa. Yhdelle todella hyvänä ystävänä pitämälleni naisihmiselle valittelin, kuinka joku on vaihtanut miun murun kärttyiseen mieheen. Tarvitsin jonkun, jolle asiasta avautua, ennenkuin käyn hommaa murun kanssa puimaan. Sen tein heti minun ja "ystäväni" välisen keskustelun jälkeen, ja sain utsittua selville erinäisiä suruja ja murheita, jotka rakkaan käytökseen olivat vaikuttaneet ja homma oli täysin bueno ja sovittu ja se kärttyinen mies palautti minun oman rakkaan takaisin.

Eilen sitten päivittelin facebookiin tyyliin että käyn katsomaan leffaa murun kanssa ja pussailemaan sadasti, niin tämä naisihminen oli sitten katsonut asiakseen kommentoida siihen, että ai, se kärttyinen mies on palauttanut siun murun?? Minä olin luottamuksella hänelle asiasta kertonut, ja hän lätkäisee asian siihen kaikkien reilun 200 kaverini nähtäville. Minä poistin kommentin, ja laitoin vielä perään viestin, ihan nätisti, että älä ihmettele, poistin kommenttisi, asia ei ollut tarkoitettu yleiseen jakoon. Vastasi, että HÄNELLÄ on tapana tuollaiset asiat kuitata huumorilla, ja että olisipa miehenkin ihan hyvä ko asiasta olla tietoinen. Minä siihen, että no, miehen kanssa asia on jo puitu ja selvä, mutta minulla ei ole pienintäkään hinkua käydä asiaa puimaan kaikkien fb-kavereideni kanssa. Tähän ei sitten vastausta enää tullutkaan vaikka vielä totesin, että voisi ensi viikolla nähdä ja toivottelin hyvät yöt.

Ja nyt kun tarkemmin eilen muistelin, vastaavanlainen tilanne on ollut aiemminkin. Saman kaverin kommentteja on pitänyt poistella, kun on latonut julkisesti asioita, joita olen hänen kanssaan luottamuksella kahdenkesken puhunut. Onko vika facebookissa, kaverini tilannetajussa, vaiko minussa itsessäni? Sen voin tähän kohtaan luvata, että kuuntelevat korvat saavat tästä eteenpäin löytyä muualta. Ystävästä on tullut kaveri ja se surettaa.